Aan het eind van het schooljaar is het vaak een komen en gaan van toetsen, afsluitingen, rapportvergaderingen en laatste loodjes. Maar als we heel even stilstaan, dan zien we ook: dit was het jaar waarin een leerling voor het eerst een spoken word-tekst durfde uit te spreken. Waarin een groepje mbo-studenten in een dansworkshop ineens elkaar aankeken met respect. Waarin een leerling die normaal weinig zegt, wél iets maakte.

 

“Ik wist niet dat hij dit in zich had”

Dat is een zin die we het afgelopen jaar vaak hoorden van docenten. Soms bijna fluisterend uitgesproken, na een presentatie of eindopdracht. Iets met een mengeling van verwondering, trots, misschien zelfs een beetje spijt dat ze het niet eerder hadden gezien.

Want als een leerling de ruimte krijgt om op een andere manier te denken, te bewegen of te vertellen – dan gebeurt er iets bijzonders. Dan verdwijnt even het standaardplaatje van hoe iemand “doorgaans is”, en ontstaat er ruimte voor iets nieuws. Iets eigens.

Meer dan een leuke dag

Natuurlijk: een creatieve workshop is soms gewoon een fijne afwisseling. Even iets anders dan rekenen, Nederlands of burgerschap. Maar wat dit schooljaar ons opnieuw liet zien, is dat die ogenschijnlijk “losse” momenten soms diepe indruk maken. Niet alleen op de leerling, maar ook op de docent.
Het gaat dan niet om het perfecte eindresultaat, maar om het proces. Om het durven proberen. En om het plezier van samen maken.

De leerling én de mens zien

Wat we het afgelopen jaar zagen – in scholen door het hele land – was hoe krachtig het is om leerlingen op een andere manier aan te spreken. Niet alleen cognitief, maar ook fysiek, muzikaal, beeldend, verhalend.
Het gaf docenten de kans om hun leerlingen met een frisse blik te zien. En het gaf leerlingen de kans om even niet alleen ‘leerling’ te zijn, maar ook gewoon mens. Met ideeën, talenten, verhalen en eigen stijl.

Dank en inspiratie

We zijn dankbaar voor alle scholen, docenten, leerlingen en workshopleiders die het afgelopen jaar met ons werkten aan creatieve groei. De lessen, de feedback, de blikken van herkenning – we nemen het allemaal mee.

Op naar een zomer vol nieuwe ideeën. En een nieuw schooljaar waarin we hopelijk opnieuw mogen bijdragen aan die ene zin die het voor ons allemaal de moeite waard maakt:
“Ik wist niet dat ze dat in zich had.”