Selecteer een pagina

Wil je een projectdag opzetten voor jouw leerlingen, maar weet je niet waar te beginnen? Of ben je op zoek naar een fris format dat past bij jouw mbo-studenten en het beschikbare CJP-budget? Dan zit je bij ons goed. Wij zetten 5 werkende formats op een rij – gebaseerd op ervaringen met duizenden studenten, opleidingen en scholen door het hele land. We draaien al even mee, dus hebben uitvoerig kunnen testen wat aanslaat, en wat niet.

1. Carrousel-model
De deelnemers volgen meerdere korte workshops op één dagdeel, in rotatie. Denk aan drie kunstdisciplines (bijv. dans, beeldend, muziek) van elk 45-60 minuten. Dit concept voeren we regelmatig uit voor verschillende doelgroepen. Op school of op een externe locatie. Soms wordt er ook een culturele instelling aan dit model gekoppeld. Dan zit er ook een rondleiding of een voorstelling aan gekoppeld.
Waarom werkt dit? Het tempo ligt hoog, de deelnemers blijven actief, en ze proberen meerdere kunstvormen uit.
Ideaal voor: oriëntatie, kennismaking of introductiedagen.

2. Thematische verdieping
Door één maatschappelijk of persoonlijk thema – zoals duurzaamheid, identiteit of mentale gezondheid – te koppelen aan een beschikbare dag of week binnen jouw school werken de deelnemers aan expressie en reflectie. De deelnemer stapt echt even in een andere wereld en neemt daarin zijn of haar eigen ervaring mee.
Waarom werkt dit? De deelnemers maken een betekenisvolle koppeling tussen kunst en hun eigen leven.
Ideaal voor: burgerschap, LOB of zorg- en welzijnsopleidingen.

3. Creatieve challenges
Deelnemers voeren in teams een opdracht uit: ze maken bijvoorbeeld een videoclip, een campagnebeeld of een mini-performance. De opdracht is gekoppeld aan een thema wat speelt in het leven van jongeren. Aan het eind van de ochtend of middag presenteren ze hun werk aan elkaar.
Waarom werkt dit? De deelnemers ervaren eigenaarschap. Daarnaast worden samenwerking en creativiteit gestimuleerd.
Ideaal voor: projectweken of studieloopbaantraining.

4. Kunst in de buurt
Ga op pad! De deelnemers verkennen de stad of buurt met urban fotografie, spoken word of guerrilla art. We koppelen de ervaring aan reflectie: wat zie je, wat mis je, wat betekent dit voor jouw toekomst?
Waarom werkt dit? Buiten leren prikkelt andere energie én laat de deelnemers anders kijken naar de wereld om hen heen.
Ideaal voor: burgerschap, maatschappelijke zorg, pedagogiek, entree.

5. Perform & Present
In deze vorm werken de deelnemers toe naar een presentatie of optreden. Ze kiezen een vorm en presenteren hun werk aan elkaar (en soms aan een kleine externe groep). Dit doen we vaak in de vorm van een festival. In de ochtend zijn er dan workshops en later op de dag worden die gepresenteerd in festival-vibe. Succes verzekerd!
Waarom werkt dit? Het geeft een doel en stimuleert durf, samenwerking en trots.
Ideaal voor: afsluitende dagen, CKV-invulling of interdisciplinaire projecten.

Een goede projectdag vraagt natuurlijk om voorbereiding, maar hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Begin klein, werk samen met een partner (zoals wij ), en koppel kunst aan wat al speelt op school of in de opleiding. Zo wordt cultuur geen los eenmalig onderdeel, maar een waardevolle manier van kijken, maken en verbinden.

Wil je sparren over een projectdag op jouw school? Neem gerust contact met ons op – we denken graag met je mee.