Voortgezet Onderwijs
CKV-kerndoelen en cultuureducatie
CKV draait om meer dan alleen kunst bekijken – het gaat om ontdekken, ervaren en reflecteren. De overheid heeft vijf kerndoelen opgesteld om leerlingen breed te laten oriënteren op kunst en cultuur. Hoe scholen deze doelen invullen, mogen ze grotendeels zelf bepalen.
Dat biedt ruimte, maar kan ook vragen oproepen. Wat past bij jouw school? Hoe maak je het betekenisvol? Wij denken graag mee. Onze workshops, cultuurdagen en projecten sluiten aan bij alle CKV-kerndoelen – van oriëntatie tot presentatie en reflectie.
Meer weten over hoe wij kunnen helpen bij de invulling van CKV? Neem dan contact met ons op!
48
Produceren - Kerndoel 48
Leerlingen op het voortgezet onderwijs zitten in een enorme ontwikkelingsfase. Zij gaan hun interesses onderzoeken en hun eigen mening vormen, maar hoe kunnen zij deze meningen en gevoelens goed en duidelijk laten overkomen? Dat is de essentie van kerndoel 48. Kunst speelt hier een belangrijke rol en is een vorm om een mening of visie te uiten. Maar hoe pak je dit aan?
Door de leerlingen kennis te laten maken met verschillende vormen van kunst en cultuur, ontdekken zij welke vorm zij kunnen inzetten om hun eigen werk te produceren. Materiaal en begeleiding zijn hierbij van belang, dat is waar de workshopleiders van Kunsteducatie Nederland het verschil maken.
49
Presenteren - Kerndoel 49
Nadat de leerlingen zich hebben georiënteerd binnen verschillende vormen van kunst, hebben zij een duidelijker beeld van wat eventueel bij hun zou kunnen passen. Misschien is dat wel rappen, dansen, muziek maken of tekenen. Dit mag natuurlijk gezien worden. Het presenteren hiervan staat centraal in kerndoel 49. Dit kun je individueel doen of als groep.
Wij als Kunsteducatie Nederland bieden verschillende (digitale) vormen aan, waarmee de leerlingen hun werk kunnen presenteren en kunnen delen. Hierdoor krijgt iedereen een plek om te stralen op een leuke en veilige manier. Want leerlingen mogen natuurlijk trots zijn op wat ze hebben gemaakt.
50
Ervaren - Kerndoel 50
Naast dat de leerlingen gaan ontdekken welke kunstvormen er zijn en deze gaan uitvoeren, gaan zij deze ook op een andere manier leren kennen. Dit doen zij door verschillende professionele kunstvormen te gaan bekijken (kerndoel 50). Dit kan bijvoorbeeld door naar een museum te gaan om een kunstwerk te bekijken of door naar een voorstelling in een theater te gaan. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld een toneelstuk of een dansvoorstelling. Je staat verstelt van wat er tegenwoordig allemaal wordt aangeboden
Om dit wat laagdrempeliger te maken voor het voortgezet onderwijs biedt Kunsteducatie, in eventuele samenwerking met andere partijen, projecten aan. Dit kan zijn een kijkje nemen bij een echt theater, waarbij je ook achter de schermen ziet wat er gebeurt. Dit gebeurt bij het SPOT ON(line) project. Maar we bieden ook voorstellingen aan, bijvoorbeeld een mindf*ck show.
51
Verslaglegging - kerndoel 51
Wanneer leerlingen de mogelijkheden binnen kunst en cultuur beter hebben leren kennen is het ook de bedoeling dat ze hier verslag van leggen. Wat vonden ze er nou echt van? Kunnen zij meer zeggen dan alleen mooi, saai of lelijk. Dit staat centraal binnen kerndoel 51. Verslagleggen kan natuurlijk op een schriftelijke manier, maar tegenwoordig zijn er nog veel meer mogelijkheden om dit te doen. Stiekem doen we dit allemaal al, door bijvoorbeeld het maken van een vlog of podcast. Dit kunnen de leerlingen doen naar eigen idee. Dit maakt het verslagleggen een stuk leuker en stimuleert ze op een creatieve manier.
Om dit zo goed mogelijk te verwoorden biedt Kunsteducatie Nederland verschillende workshops aan die hierop aansluiten. Denk dan bijvoorbeeld aan vloggen, websites bouwen, digitale posters maken, etc. Hierdoor leer je verslag leggen op een manier die bij jou past en waarbij je jouw creativiteit kwijt kan
52
Reflecteren - kerndoel 52
Nadat de leerlingen van alles hebben gezien, geleerd en gemaakt is het van belang dat ze kunnen reflecteren hierop. Zij hebben al een start gemaakt met de verslaglegging, hier gaan ze nu dieper op in. De bedoeling bij kerndoel 52 is dat de leerlingen gaan reflecteren op eigen werk en dat van anderen, ook dat van professionele kunstenaars. Zij mogen dit op een mondelinge of schriftelijke manier doen. Het belangrijk dat ze terugkijken op wat ze allemaal hebben geleerd en hebben gedaan. Wat nemen ze mee? En waarom? Mondeling en/of schriftelijk reflecteren, dit kan op vele manieren. Kunsteducatie Nederland is bekend met verschillende tools waarin dit makkelijk en mooi kan. Ook kunnen we de leerlingen inspireren om dit op geheel eigen wijze aan te pakken, we snappen als geen ander dat een droog verslag maken niet echt aanzet tot reflectie.